ABESTIAK

Blogg honetan Haur Hezkuntzan abestiek daukaten garrantzia agertuko da.

lunes, 10 de diciembre de 2007

ABESTI EGOKIAK ERABILTZEA


Abesti bat irakatsi aurretik, oso ondo ezagutzen dugula ziurtatu behar dugu, intonazioari dagokionez nahiz erritmoari dagokionez.
Gero, ondokoei buruzko analisi txiki bat egingo dugu:

hitzak: testu egokia, hiztegia
erritmoa: balio sinpleak, artikulazio ona ahalbidetzen dutenak
melodia: gradu bateratuak, interbalo gutxi eta oso zabalak ez direnak
tonalitatea: maiorra edo minorra
konpasa: bitarra edo hirutarra
forma: osatzen duten esaldiak, errepikapenak, “oihartzunak”
denbora edo mugimendua: neurrizkoa (lasaia), azkarra, dantzarako egokia
izaera: alaia, tristea, jostaria
mugimenezko burutzapena: mimo bidezkoa, jolasa, antzeztua,...

Orientabide didaktikoak:

Kantuan aritzeko unea ez da ordu jakin baterako gorde behar; etapa honetan edozein aukera aprobetxatu behar da: ospakizun bat, gertakari berezi bat, interes-gune bat,...
Haurraren adinarentzat eta egoera bakoitzarentzat egokienak iruditzen zaizkigun abestiak aukeratuko ditugu, jadanik ezagutzen dituztenak ahaztu gabe; izan ere, hauek errepikatzea atsegin dute eta, beraz, bakarrik abesten utziko diegu.
Abestiak ikasi ondoren, hezitzailearen ahotsa “euskarritzat” hartzea saihestuko dugu; haurrek abestia batzuetan 3. edo 4. silaban hasten dute, hezitzailearen atzetik.
Komeniko litzateke xirula ezti bat edo diapasoi bat (badira nota guztiak dituztenak) eskura izatea, abestien hasierako tonua bilatzeko. Batzuetan, intonazioa lantzeko, altuera aldatzen diegu, baina orokorrean, idatzita dauden tonalitatea egokiena izan ohi da haurren ahotsarentzat.
Haurren ahotsa oso modu sinplean hezten da: sarritan abestuz.

Haur txikiekin, abestiak laburrak, alaiak, erritmo eroso eta atsegina dutenak izango dira; adierazpen egokia emango dute, hitzek edo melodiak berak markatuta; haurrak eskatzen duen bakoitzean eta edozein unetan errepikatuko dira (jostailuak manipulatzen dituenean, atseden hartzen duenean, jaten duenean,…).

Era berean eta pixkanaka, haurren ahotsak eta koruak, helduen ahots eta koruak, estilo edo forma desberdinetako musika-lanak,… entzunaraziko dizkiegu (sehaska kantak, martxa militarrak, dantzak…); musikak eragiten dien gogo-aldartea edo emozioa hitzen bidez adieraztera bultzatuko ditugu; nekea, tristura, dibertsioa, zoriona,…

Zaharrenei, obra, autorea eta honen gizarte- eta familia-inguruneko ezaugarri nabarmenenak ezagutaraziko dizkiegu, beraiek ulertzeko moduan.

Gomendioak:

Diskoak aukeratzean, kontuan hartu behar da interpretatzeko egokiak diren ala ez, bai eta aparato erreproduzitzaileen kalitate ona ere.
Abestien kasuan bezala, hezitzaileak berak interpretatuko ditu, ahal izanez gero, aukeratutako musika-zatiak.
Entzuketa ondo prestatu behar da, haurren galderei eta zalantzei ondo erantzun ahal izateko.
Erritmo-ezaugarri nabarmenak (dantza herrikoiak) edo tinbre ezaugarriak (musika-tresnen orkestrazioa) dituen musika aukeratuko da batez ere. Gehien ezagutzen dituzten musika-tresnetako batzuk aukeratuko dira: pianoa, gitarra...
Lana irudiekin, argazkiekin, diapositibekin,... ilustratuko da.

No hay comentarios: